Fremtidens AV-planlægning. Nu.
Sådan optimerer du din medieplanlægning og sparer millioner!
22 September 2023DKK 800.000.000*! Så meget mediebudget spilder danske annoncører årligt på en kombination af uhensigtsmæssig dobbeltdækning, demografisk skævvridning og ringe match mellem kreativ og indrykning. Det viser en ny medieplanlægningsmetode fra UM. Heldigvis er der råd at hente. Læs videre og lær mere om, hvordan vi kan hjælpe annoncører med at få mere kampagne for pengene.
Medielandskabet i 2023 er fragmenteret; der er flere og flere kanaler, og forbrugerne bruger dem på mere og mere forskelligartede måder. Det gælder ikke mindst videokanalerne, hvor annoncører i dag skal navigere på tværs af flow tv, BVOD, streaming osv. for at sammensætte den medieplan, der eksponerer målgruppen optimalt. Mens kanalfragmenteringen har budt på mange nye muligheder, er der også fulgt udfordringer med, herunder:
Som annoncør vil man gerne tage højde for kanalernes kreative styrker og svagheder, individuelle brugeraffiniteter samt deres inkrementelle dækningsbidrag til enhver medieplan, men en fyldestgørende løsning har været uden for rækkevidde. Indtil nu.
UM satte sig i foråret 2022 for at løse denne udfordring i samspil med flere af vores kunder. 18 måneders udvikling, feedback-sessioner og iterationer senere kan vi nu præsentere, hvad vi og flere og flere af vores kunder betragter som en værdig løsning på kanalfragmenteringen: AV Planner.
AV Planner er et interaktivt planlægningsværktøj, der tillader vores rådgivere at sammensætte en optimalt dækkende medieplan skræddersyet til forhåndenværende budget, målgruppe, målsætning og kreativt materiale. Værktøjet bygger på en kombination af nyeste og bedste kanal- og kampagnedata, statistisk modellering og et fleksibelt design, der sikrer værktøjet til yderligere fragmentering i fremtiden. På baggrund heraf udarbejder værktøjet dybe indsigter om medieplanens forventede levering. Blandt andet:
Disse indsigter danner en stor del af grobunden for rådgiverens rationale bag den anbefaling, denne i sidste ende leverer til annoncøren.
Vores kunder stiller høje krav. Derfor er der indbygget verifikation og korrigering i AV Planner. En del af løsningen indebærer nemlig, at alle kampagner løbende måles ift. dækning og målgruppepræcision af uvildig tredjepart. Denne data integreres tilmed i AV Planner således, at værktøjet konstant holdes opdateret med seneste kampagners levering. Det har – foruden den tryghed, der ligger i en second opinion – den fordel, at nye kanaler eller typer af placeringer hurtigt kan testes og evalueres.
AV Planners resultater for vores kunder taler for sig selv. I løbet af udviklingsperioden har vi haft lejlighed til at benchmarke værktøjets anbefalinger op imod tilsvarende kampagner planlagt uden værktøjet 12 måneder tidligere. På tværs af dusinvis af kampagner lykkes AV Planner i gennemsnit med at identificere 5-10% inkrementel kampagnedækning og opnå 35% bedre match mellem kreativer og placering. For store og mellemstore annoncører betyder det i sidste ende, at værktøjets årlige merværdi skal tælles i millioner af kroner.
Hvis jeres medieplaner også indeholder mere end én videokanal, kan AV Planner også hjælpe jer. Ræk ud, hvis du vil lære mere – vi demonstrerer også gerne værktøjets potentiale ved at løse en aktuel case, I måtte stå med.
Vil du vide mere om, hvordan AV-planneren kan hjælpe dig? Så kontakt Engagement Partner, Jesper Kjær-Christensen på m: 22 65 51 41 eller e: [email protected]
*Baseret på KreaKoms og UM’s estimater for mediemarkedet, Q1 2023 samt resultater fra UM’s AV Planner-værktøj.
** Daglige dækningstal er baseret på TechEdge – Nielsen TV-meter data.